Frågor & Svar om smslån med Kundfinans.se™

Nedan följer vanligt förekommande frågor vi får av er kunder. Om det saknas några frågor som återkommer kommer vi lägga upp dem så snart som möjligt

Privatperson över 18 år, en taxerad inkomst på minst 100 000 kronor, svensk medborgare i minst fem år, inga aktiva ärenden hos kronofogden, inget skuldsaldo, ingen skuldsanering, inte skyddad identitet, eget svenskt bankkonto och att man klarar sedvanlig kreditprövning.

Nej du måste ha haft en deklarerad inkomst under minst 2016 för att gå igenom vår kreditkontroll. Det går således inte att inkomma med bevis på nuvarande inkomst då vårt system säger nej om du inte har någon eller tillräcklig deklarerad inkomst.

Nej vi ändrar inte vårt beslut. Du är välkommen att återkomma när din situation har förbättrat sig.

Vi lånar ut 500 till 4 000 kronor på 30 dagar och 5 000 till 12 000 kr på 90 dagar. Som ny kund eller återkommande kund kan du fritt välja vilket lånebelopp du vill ansöka om, du kan läsa mer på sidan; Hur gör man?

Nej, ingen utomstående får någon som helst information om detta. Inga kreditupplysningsföretag, banker eller myndigheter. (Vi blanco låneregistrerar inte lånen hos UC). Detta under förutsättning att du är registrerad hos Kivra och ingen har tillgång till din e-postadress eller mobiltelefon.

Nej, vi köper våra kreditupplysningar från auktoriserat kreditupplysningsföretag och de lämnar inte ut någon som helst information. Efter 2011 skickar vi en omfrågekopia med email eller brev till Er där vi informerar att vi har beställt en kreditupplysning. Denna omfrågekopia registreras ej och är bara tillgänglig för er. Önskar ni en elektronisk kopia på upplysning måste ni vara registrera hos Kivra.
För mer information vänligen besök www.datainspektionen.se.

Du får inte ha några aktuella ärenden hos Kronofogden, vare sig det gäller ett skuldsaldo eller nyligen registrerade betalningsförelägganden. Ett pågående betalningsföreläggande är när någon skickar in ett ärende till kronofogden.

Du kan söka lån dygnet runt, men vi utbetalar under våra öppettider.

Det betyder att vi har godkänt din ansökan enligt den systematiska granskningen av de uppgifterna du har angett i ansökan. Efter detta kommer vi att granska din ansökan manuellt och sedan återkommer vi med slutbeslutet till dig via SMS och per e-post.

Du kan identifiera dig genom att logga in på din bank, mobilt bankid, skicka in kopia av id-handling med lönespecifikation eller genom ett brev hem till din folkbokföringsadress.

Ja det är säkert. Vi använder oss av en tredje part som levererar tjänsten. De som levererar tjänsten är Instantor. All information mellan din bank, Instantor och oss är krypterad och ingen utomstående får tillgång till informationen. Vi tar emot information om dina konton och dina kontoutdrag och alla uppgifter behandlas med högsta möjliga sekretess.

Vi behöver en lönespecifikation för att kunna styrka att du har den inkomst som du anger i ansökan eller för att styrka andra uppgifter du har lämnat i ansökan.

Om du har ett konto hos Nordea eller Danskebank har du pengarna på kontot strax efter du har blivit beviljad. Om du har någon annan bank tar det ungefär en bankdag. I de fall direktutbetalning inte är möjlig och du har någon av ovan nämnd bank kommer inbetalningen nästkommande bankdag.

Ja, men bara en gång i taget.

I vissa omständigheter kan vi göra undantag och förlänga lån, vänligen kontakta kundtjänst med ansökan om förlängning och en förklaring varför du vill förlänga lånet.

Några dagar efter du har tagit lånet får du hem en faktura till din e-postadress eller din folkbokföringsadress beroende på vilket du valde när du ansökte om lån. Du betalar sedan lånet på fakturorna.

Kontakta kundtjänst så räknar vi ut den summa du skall betala till oss. Du måste kontakta oss för att få korrekta inbetalningsuppgifter, om du betalar på egen hand kan det bli fel. Om du betalar ditt lån till fullo enligt fakturorna har du fullföljt dina förpliktelser och då gäller inte ångerrätt eller förtidsinlösen.

Vi skickar en påminnelsefaktura kort efter förfallodatum. Om skulden fortfarande inte regleras överlämnas ärendet till inkasso och sedan vidare till kronofogden.

Betalningen kan ha kommit in samma dag som påminnelse skickades ut eller så har betalningen kommit in efter påminnelsen har skickats ut. Du måste betala denna påminnelsekostnaden.

Då skall du avstå från att ansöka om ett lån. Smslån och andra typer av snabblån kan skada din ekonomi. Beviljat lån som inte återbetalas blir till slut ett ärendeför kronofogden. För mer info:
Kronofogden, www.kronofogden.se
Konsumentverket, www.konsumentverket.se

Kundfinans.se™ verksamhet är tillståndspliktig och vi har tillstånd att driva konsumentkreditinstitut hos Finansinspektionen. För mer info besök www.fi.se.

Låneformuläret och kontaktformuläret skickas med höggradig kryptering i HTTPS (AES-256, 256bit). Hantering och arkivering av låneprocessen hanteras enligt kraven för certifiering av PCI DSS. E-legitmation teknik hanteras/administreras av auktoriserad tredjeparts leverantör. I övrigt har vi ett SMS ANTI-FRAUD SYSTEM som identifierar och stoppar smslåne bedrägerier.