Frågor & Svar

Nedan följer vanligt förekommande frågor vi får av er kunder. Om det saknas några frågor som återkommer kommer vi lägga upp dem så snart som möjligt

Privatperson över 18 år, en taxerad inkomst senaste två åren, svensk medborgare i minst fem år, inga betalningsanmärkningar, inga aktiva ärenden hos kronofogden, inget skuldsaldo, ingen skuldsanering, inte skyddad identitet, eget svenskt bankkonto och att man klarar sedvanlig kreditprövning.

Nej du måste ha haft en deklarerad inkomst under minst 2016 och 2017 för att gå igenom vår kreditkontroll. Det går således inte att inkomma med bevis på nuvarande inkomst då vårt system säger nej om du inte har någon eller tillräcklig deklarerad inkomst.

Nej vi ändrar inte vårt beslut. Du är välkommen att återkomma när din situation har förbättrat sig.

Vi erbjuder en högkostnadskredit i form av kontokredit på limiter 5 000 till 30 000 kronor. När du ansöker om en kredit hos oss beviljar vi dig det högsta kreditutrymmet som din ekonomi klarar av. Du väljer sedan själv hur mycket av den limiten du använder dig av. När du ansöker kan du välja ditt uttagsbelopp, om du inte är kreditvärdig för det uttaget kommer du bli beviljad det belopp som fungerar för din ekonomi.

Vi kan även begränsa din möjlighet att använda krediten, om du är en ny kund eller en tidigare kund som tidigare har betalt sent kommer du endast kunna maximalt utnyttja 10 000 kronor av din limit oavsett vad din totala limit är. Du kan exempel bli beviljad en kredit på 30 000 kronor men endast nyttja 10 000 kronor tillsvidare. För varje faktura som du betalar i tid höjs din nyttjande nivå med 5 till 10 000 kronor per steg förutsatt att du fortfarande är kreditvärdig. Detta gör vi som ett led i att vara en trygg och ansvarstagande kreditgivare genom att förhindra överbelåning.

Exempel

Beviljad kreditgräns: 30 000 kr

Din begränsning: 10 000 kr

Ditt första uttag: 10 000 kr

Månad 1)

Den 14:e blir du fakturerad ditt uttag och behöver betala lägsta belopp om cirka 650 kronor.

Om du betalar 650 kronor innan eller på fakturans förfallodatum kommer din begränsning automatiskt att gå från 10 000 till 15 000 kronor förutsatt att du fortfarande är kreditvärdig*.

Du gör sedan ett nytt uttag på 5 300 kronor (5 000 kronor som är ditt extra utrymme och 300 kronor amorterat från din betalning)

Din nuvarande begränsning: 20 000 kronor

Utnyttjat belopp: 15 000 kronor

Månad 2)

Den 14:e faktureras du igen för det utrymme som du har utnyttjat.

Om du betalar minsta beloppet som är nu cirka 1 000 kronor innan eller på fakturans förfallodatum kommer din begränsning att öka från 15 000 kronor till 20 000 kronor och du har då nått din maximala kreditgräns

Din nuvarande begränsning: 20 000 kronor

Utnyttjat belopp: 15 000 kronor

Du kan också göra klumpbetalningar som överstiger lägsta beloppet för att även öka upp det utrymme du kan använda dig utav. Du behöver inte utnyttja ditt nya utrymme om du ej önskar.

* Om du t.ex har fått en betalningsanmärkning, skuld hos kronofogden eller har obetalda skulder hos oss kan du bli nekad denna höjning.

Nej, ingen utomstående får någon som helst information om detta. Inga kreditupplysningsföretag, banker eller myndigheter. (Vi blanco låneregistrerar inte lånen hos UC). Detta under förutsättning att du är registrerad hos Kivra och ingen har tillgång till din e-postadress eller mobiltelefon.

Nej, vi köper våra kreditupplysningar från auktoriserat kreditupplysningsföretag och de lämnar inte ut någon som helst information. Efter 2011 skickar vi en omfrågekopia med email eller brev till Er där vi informerar att vi har beställt en kreditupplysning. Denna omfrågekopia registreras inte och är bara tillgänglig för er. Önskar ni en elektronisk kopia på upplysning måste ni vara registrera hos Kivra. För mer information vänligen besök www.datainspektionen.se.

Du får inte ha några aktuella ärenden hos Kronofogden, vare sig det gäller ett skuldsaldo eller nyligen registrerade betalningsförelägganden. Ett pågående betalningsföreläggande är när någon skickar in ett ärende till kronofogden.

Du kan söka lån dygnet runt, men vi utbetalar under våra öppettider.

Det betyder att vi har godkänt din ansökan enligt den systematiska granskningen av de uppgifterna du har angett i ansökan. Efter detta kommer vi att granska din ansökan manuellt och sedan återkommer vi med slutbeslutet till dig via SMS och per e-post.

Du kan identifiera dig genom att logga in på din bank, mobilt bankID eller att skicka in kopia av id-handling med lönespecifikation.

Ja det är säkert. Vi använder oss av en tredje part som levererar tjänsten. De som levererar tjänsten är Instantor. All information mellan din bank, Instantor och oss är krypterad och ingen utomstående får tillgång till informationen. Vi tar emot information om dina konton och dina kontoutdrag och alla uppgifter behandlas med högsta möjliga sekretess.

Vi behöver en lönespecifikation för att kunna styrka att du har den inkomst som du anger i ansökan eller för att styrka andra uppgifter du har lämnat i ansökan.

Om du har ett konto hos Danskebank har du pengarna på kontot strax efter du har blivit beviljad. Om du har någon annan bank tar det ungefär en bankdag. I de fall direktutbetalning inte är möjlig och du har någon av ovan nämnd bank kommer inbetalningen nästkommande bankdag.

Lånet betalas tillbaka genom autogiro. Varje månad den 28:e dras det lägsta beloppet, vilket är 6 % av din totala skuld eller 350 kronor, vilket som är högst. Om autogiro inte är aktivt måste du själv välja att betala in minst lägsta beloppet eller annat valfritt belopp.

Kontakta kundtjänst så räknar vi ut den summa du skall betala till oss. Du måste kontakta oss för att få korrekta inbetalningsuppgifter, om du betalar på egen hand kan det bli fel.

Vi skickar en påminnelsefaktura kort efter förfallodatum. Om skulden fortfarande inte regleras överförs din skuld till nästa avi. Om skulden inte betalas på nästa avi kommer din kredit att sägas upp, då har du 30 dagar på dig att betala utestående skuld innan ärendet överlämnas till inkasso och sedan vidare till kronofogden.

Betalningen kan ha kommit in samma dag som påminnelse skickades ut eller så har betalningen kommit in efter påminnelsen har skickats ut. Du måste betala denna påminnelsekostnad, den kommer finnas på nästa avi.

Då skall du avstå från att ansöka om ett lån. Smslån och andra typer av snabblån kan skada din ekonomi. Beviljat lån som inte återbetalas blir till slut ett ärendeför kronofogden. För mer info: Kronofogden, www.kronofogden.se Konsumentverket, www.konsumentverket.se

Kundfinans.se™ verksamhet är tillståndspliktig och vi har tillstånd att driva konsumentkreditinstitut hos Finansinspektionen. För mer info besök www.fi.se.

Låneformuläret och kontaktformuläret skickas med höggradig kryptering i HTTPS (AES-256, 256bit). Hantering och arkivering av låneprocessen hanteras enligt kraven för certifiering av PCI DSS. E-legitmation teknik hanteras/administreras av auktoriserad tredjeparts leverantör. I övrigt har vi ett SMS ANTI-FRAUD SYSTEM som identifierar och stoppar smslåne bedrägerier.

Vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med vår dataskyddspolicy som du kan hitta här